Aby witamina C mia┼éa jakikolwiek wp┼éyw na nasz organizm, nie wystarczy po┼ékn─ů─ç cudown─ů tabletk─Ö. Ludzki organizm jest zbyt skomplikowany (a mo┼╝e raczej sprytny?), aby zadowoli┼é si─Ö otrzymanym w laboratorium kwasem askorbinowym. Naturalna witamina C dlatego jest lepsza ni┼╝ chemiczna, bo jej dzia┼éanie wspomaga szereg innych zwi─ůzk├│w zawartych w owocach lub warzywach. Sam kwas askorbinowy to dopiero po┼éowa sukcesu. Jeszcze do niedawna ogarnia┼é mnie pusty ┼Ťmiech, jak s┼éysza┼éam od znajomych, ┼╝e Rutinoscorbin dzia┼éa lepiej ni┼╝ witamina C. Takie twierdzenie zrzuca┼éam na karb telewizyjnej reklamy. Jednak gdy zainteresowa┼éam si─Ö na tym tematem dok┼éadniej, to dosz┼éam do wniosku, ┼╝e jednak co┼Ť w tym jest.

Aby przyjmowanie witaminy C przez przezi─Öbiony i zakatarzony organizmu mia┼éo jakikolwiek sens, musi by─ç to naturalna witamina C. Musimy wi─Öc z kwasem askorbinowym przyj─ů─ç m.in. rutyn─Ö, flawonoidy oraz inne witaminy i mikroelementy.

A takie bogactwo b─Öd─ů mia┼éy tylko owoce i warzywa, i to nie wszystkie. A co ciekawsze, cytrusy, z tak─ů oczywisto┼Ťci─ů uto┼╝samiane z witamin─ů C, nie maj─ů jej a┼╝ tyle, ile nam si─Ö wydaje. Przyjrzyjmy si─Ö wi─Öc, gdzie mo┼╝emy znale┼║─ç naturaln─ů witamin─Ö C?

Dzika r├│┼╝a

Zdecydowanie najbogatsze ┼║r├│d┼éo takiego sk┼éadnika jak naturalna witamina C. Opr├│cz tego zawiera szereg innych witamin: A, B1, B2, E, K, karotenoidy, flawonoidy i ksantofile, kt├│re s─ů silnymi przeciwutleniaczami. Niedoceniania i str─ůcona z podium przez owoce cytrusowe. A przecie┼╝ dost─Öpna, cho─ç nie┼Ťmia┼éo, w konfiturach i sokach.

Czarna porzeczka

Druga na li┼Ťcie. Opr├│cz witaminy C, bogata m.in. w rutyn─Ö (a wi─Öc to taki naturalny Rutinoscorbin) uszczelniaj─ůc─ů naczynia krwiono┼Ťne oraz w witaminy z grupy B (dla znerwicowanych) i kwas foliowy. Osobi┼Ťcie nie przepadam za smakiem czarnej porzeczki, ale w sokach jak najbardziej da si─Ö j─ů znie┼Ť─ç.

Pietruszka

A w┼éa┼Ťciwie jej zielona cz─Ö┼Ť─ç czyli natka. Opr├│cz witaminy C bogata w wit. A i E. Poprawia przyswajalno┼Ť─ç ┼╝elaza przyjmowanego z pokarmami. Warto┼Ťciowa przede wszystkim ┼Ťwie┼╝a. Ta sproszkowana raczej nadaje si─Ö dla dodania aromatu ni┼╝ uzupe┼énienia cennych witamin. Pietruszk─Ö mo┼╝na spokojnie samodzielnie wyhodowa─ç w domu w doniczce ÔÇô urwane ga┼é─ůzki po kilku dniach odrastaj─ů. Przepis jak zrobi─ç witaminowa bomb─Ö z natki pietruszki znajdziesz -> tutaj

Papryka

Obecno┼Ť─ç witaminy C to nie jedyna jej zaleta. Wspomagaj─ůca dzia┼éanie witaminy C obecna w papryce rutyna oraz liczne polifenole to argumenty, kt├│re przemawiaj─ů za dodawaniem papryki zw┼éaszcza do da┼ä przygotowywanych na zimno czyli np. sa┼éatek.

Chrzan

Bogate ┼║r├│d┼éo naturalnej witaminy C, ogrom substancji bakteriob├│jczych i grzybob├│jczych (fitoncyd├│w) oraz ma┼éo kalorii to zalety chrzanu, kt├│ry zbyt cz─Östo na naszych sto┼éach nie go┼Ťci. Zwykle pojawia si─Ö w okresie oko┼éo┼Ťwi─ůtecznym ÔÇô na wigilijnym stole lub w wielkanocnym koszyczku. Przygotowywany na surowo, starty na tarce zachowuje bogactwo swojego smaku i warto┼Ťci od┼╝ywczych.

Brukselka

Czyli skrzy┼╝owanie jarmu┼╝u z kapust─ů. I cho─ç nigdy by┼Ťmy jej o to nie podejrzewali, opr├│cz witaminy C zawiera sporo beta-karotenu korzystnie wp┼éywaj─ůcego m.in. na wzrok i odporno┼Ť─ç. Brukselka to tak┼╝e ┼║r├│d┼éo prowitaminy A, z kt├│rej mo┼╝emy wytwarza─ç w┼éasn─ů witamin─Ö A czyli przepisywany przez dermatolog├│w retinol stosowany w leczeniu tr─ůdziku. Osoby z problemami sk├│rnymi powinny wi─Öc wzbogaca─ç swoja diet─Ö o brukselk─Ö.

Szpinak

szpinak i witamina C

Ma┼éo kalorii i mn├│stwo witaminy C to niew─ůtpliwe zalety tego warzywa, cho─ç szpinak najbardziej kojarzony jest z du┼╝─ů zawarto┼Ťci─ů ┼╝elaza. To prawda, ┼╝e w szpinaku jest go bardzo du┼╝o, ale trzeba pami─Öta─ç o tym, ┼╝e w ro┼Ťlinie wyst─Öpuje on w postaci zwi─ůzanej i po zjedzeniu ┼╝elazo w takiej formie nie mo┼╝e z powodu swojej budowy zosta─ç wch┼éoni─Öte i wykorzystane w naszych przemianach.  Uwa┼╝a─ç na szpinak powinny osoby z chorobami tarczycy, gdy┼╝ zawiera substancje (goitrogeny) hamuj─ůce przyswajanie jodu.

Szpinak najlepiej zjada─ç ┼Ťwie┼╝y tu┼╝ po zerwaniu. Podobnie jak inne warzywa li┼Ťciaste, szpinak ch─Ötnie ch┼éonie pestycydy i gromadzi je w zielonych li┼Ťciach, najlepiej wi─Öc zaopatrywa─ç si─Ö u zaprzyja┼║nionego rolnika lub w zaufanym sklepie, np. Farma Organiczna. Witamina C obecna jest wi─Öc nie tylko w owocach cytrusowych, ale tak┼╝e w wielu ro┼Ťlinach zielonych. Niezale┼╝nie jednak od tego, na jakie ostatecznie jej ┼╝r├│d┼éo si─Ö zdecydujemy, warto pomy┼Ťle─ç o tym, aby by┼éo naturalne, bo tylko wtedy w pe┼éni wykorzystamy jej uzdrawiaj─ůce w┼éa┼Ťciwo┼Ťci.